Mikromobilumo įkalnės ir nuokalnės

Startuolių pasaulyje retai kam pasiseka gyventi be didelės įtampos. Daugeliui jų tai nuolatinė būsena, nors iš šalies gali pasirodyti, kad jų gyvenimas rožėmis klotas.

Taip yra ir dizaineriui Ignui Survilai, išgarsėjusiam dar studijų Vilniaus dailės akademijoje metais sukurtu oranžiniu sulankstomu paspirtuku „Pigeon“. Ignas kiekviena tinkama proga su padėka pamini produkto industrinį dizainą (naudojant 3D modeliavimą) jam dėsčiusį Šarūną Šlektavičių, tarp kurio mokinių yra ir daugiau labai sėkmingų jaunosios kartos dizainerių, kurie 3D modeliavimo įgūdžius sukaupė naudodamiesi SOLIDWORKS programa.

Daug dalykinės naudos ir įkvėpimo suteikia ryšiai su globalia SOLIDWORKS bendruomene tiek virtualiuose, tiek realiuose forumuose. 2016 m. Ignas su savo magistrantūros baigiamojo darbo projektu „Pigeon“ bei dar keli VDA dėstytojai ir absolventai su savo kūriniais buvo pakviesti į pasaulinę SOLIDWORKS naudotojų konferenciją ir parodą, vykusią Dalase (JAV). Kasmetiniame renginyje dalyvauja iki 6 tūkstančių trimačio modeliavimo ir su tuo susijusių skaitmeninių procesų entuziastų.

“Tai buvo viena įspūdingiausių patirčių ne tik pristatyti savo produkciją Jungtinėse Amerikos Valstijose, bet ir susipažįnti su inovatoriais, savo sričių profesionalais bei investuotojais iš viso pasaulio. Turėjome nuostabią galimybę eksponuoti savo darbus šalia tokių ženklų kaip “Wacome”, pristatyti savo istoriją milžiniškoje scenoje. Ši patirtis buvo be galo naudinga bei vertinga”, – sako Ignas.

Nuo to laiko „Pigeon“ ir kiti „Citybirds“ šeimos paspirtukai pelnė keliolika prestižinių dizaino pasaulio apdovanojimų, o pats Ignas per septynerius metus išaugo į patyrusį, gyvenimo mėtytą ir vėtytą antreprenerį, užtikrintai išplaukusį į tarptautinius vandenis.

Po studijų Ignas dirbo įvarius darbus kaip laisvai samdomas dizaineris, tačiau jo niekad neapleido ta oranžinė idėja. 2015 m., su bendraminčiais suradus sutelktinio finansavimo platformą „Kickstarter“ ir joje sėkmingai pristačius „Pigeon“ prototipą, kilo didelis susidomėjimas – „nuo Kanados iki Šveicarijos“, kaip sako Ignas.

Galiausiai buvo sumušta rankomis su šveicarų investuotojais ir ten įkurta įmonė, kuri iki šiol plėtoja „CityBirds“ gaminių asortimentą. Pasak jo, du „Citybirds“ produktai sėkmingai pasiekė masinės gamybos slenkstį ir su Lietuvos Vyčiu ant dėžės krašto pardavinėjami visame pasaulyje.

Gražu ir patriotiška. Tačiau kalbantis atvirai, vėl atsiskleidžia startuolių gyvenimo realijos.

„Du produktai yra rinkoje, dėl vieno jų yra gamybos problemų, kitą reikia atpiginti, kad tiktų rinkai, o kiti du yra vystymosi etape“,  ketverių metų pastangas reziumuoja Ignas. Dabar, anot jo, B2B pardavimai vyksta, tačiau B2C prekyba sustabdyta, įmonei ėmusis pertvarkymų ir buriant naują komandą. O svarbiausias dalykas dabar – naujas pinigų pritraukimas į verslą, kurio atsiperkamumo dar tik laukiama.

Susitelkimas į „Unicorn“

Šią liepą Ignas Survila pasitraukė iš „Citybirds“ vadovų. Jis partneriams pardavė ir didžiają dalį turėtų įmonės akcijų, kad galėtų susitelkti į itin galingo elektrinio paspirtuko „Unicorn“ kūrimą ir parengimą gamybai.

Nepaisant tarptautinio žinomumo,  „Citybirds“ ir  „Unicornscooters“ naudojasi SOLIDWORKS korporacijos parama startuoliams ir 3D modeliavimo programa naudojasi nemokamai. „Svarbus kiekvienas euras, o be SOLIDWORKS mes iš tikrųjų nieko negalėtume padaryti“, sako Ignas. „SOLIDWORKS Corporation“ yra viena pasaulyje pirmaujančių trimačio modeliavimo ir su tuo susijusių skaitmeninių procesų programinės įrangos gamintoja.

“Unicorn” – tai dar tik kūrybos procesas, bandymai, tiriama rinka, kalbamasi apie prototipus su klientais – ar to reikia rinkai. Prototipai sukurti panaudojant didelį partnerių tinklą, išskaidant detales ir siekiant apsaugoti intelektinę nuosavybę. Tai dar ne masinės gamybos metodika. Detalių failai kuriami su SOLIDWORKS Ir siunčiami gamintojams. Dažniausiai visos kompanijos dirba su SOLIDWORKS, kai kalbame apie rimtą gamybą arba pasiruošimą rimtai gamybai. Tai yra vienas pagrindinių įrankių, kuris gali padėti pasiekti tikslus (kuriant gaminį)“, – sako Ignas.

Jis entuziastingai kalba apie kitus SOLIDWORKS naudojančius Lietuvos startuolius (pavyzdžiui, „Deeper”, „Millo Appliances”, „Rubbee”), kurių produkcija yra kuriama ir neretai gaminama Lietuvoje, tačiau Igno paspirtukų atvejis kitoks.

„Norėtume gaminti Europoje, tačiau kuo toliau, tuo aiškiau matome, kad tiek kainos, tiek ir masinės gamybos pajėgumų atžvilgiu, tai yra iš tikrųjų sudėtinga. Mums „Unicorn“ prototipus gamina partneriai Vakarų Europoje ir  Azijoje“, – sako Ignas. “Šiandien nėra jokių ribų globaliam industriniam veikimui.”

Tačiau kuriant „Citybirds“ šeimos gaminius, atrodo, buvo pernelyg pasitikima globalia 3D modeliuotojų ir inžinierių rinka, todėl jų pasikeitė labai daug, ir net solidžios prancūzų inžinierinės komandos darbo našumas galiausiai nuvylė.

„Aš buvau pagrindinis dizaineris, juo ir likau, tačiau inžinerinės pagalbos jau įkūrus įmonę mums reikėjo. Ilgainiui supratome, kad reikia pas save turėti inžinierių, kuris galėtų dirbti žymiai sparčiau ir operatyviau. Ir tai labai pasiteisino, nes darbas tapo žymiai greitesnis“, – sako Ignas, galvoje turėdamas savo bičiulį, kolegą inžinierių Jevgenijus Piurko. Jo atsakymbės sritis – projektavimas, brėžinių gaminimas ir inžinerinis gaminio komercializavimas. „Unicorn“ turi virš 100 detalių.

Kuo dar galima nustebinti pasaulį mikromobilumo rinkoje?

Ignas pastebi, kad kai dar studijuodamas sukūrė dailų, itin ploną ir patogiai susilankstantį paspirtuką, daugelis neįsivaizdavo, kokia tai tinkama transporto priemonė važiuoti į darbą ar važinėtis miesto centre.

Dabar mikromobilumo priemonių rinka, atrodo, persotinta, įskaitant ir elektrinius paspirtukus. Kaip joje išsiskirti? Pirmiausia, tam prielaidas sukūrė dalijimosi dalijimosi ekonomikos sektoriaus suklestėjimas.

„O konkrečiai „Unicorn“ išskirtinumas – itin didžiulė baterijos talpa. Mūsų baterija galės nuvažiuoti apie 60 km. atstumą. Be to, sukūrėme keičiamos baterijos technologiją, kurios dar nėra rinkoje, nors keli mūsų konkurentai planuoja tai daryti. Mes būtume pirmieji, kurie įdiegė šitą sistemą. Tai labai palengvintų darbą dalijimuisi skirtų paspirtukų operatoriams bei leistų paspirtukais naudotis 24 val. per parą“, – sako Ignas.

Dabar kiekvienas operatorius kiekvieną vakarą turi surinkti visus paspirtukus ir nuvežti į sandėlį, juos įkrauti ir iš ryto vėl išvežioti po miestą. Didelė „Unicorn“ akumuliatoriaus talpa leis sutaupyti daug pinigų operatoriams, kadangi išvežioti paspirtukus reiks tik kas antrą ar kas trečią dieną. Be to, numatoma galimybė keisti tik baterijas, paspirtukų net nereikėtų vežioti.

„Mūsų produktas iš esmės kuriamas dalijimuisi, jis iš esmės yra tvarus, jo gyvavimo laikas yra ženkliai ilgesnis nei konkurentų“, – sako Ignas. Paskutiniais duomenimis, paspirtukų gyvavimo laikas yra 28 dienos, tai neekologiška ir nepelninga operatoriams. „Mes teigiame, kad mūsų paspirtukas turi gyvuoti mažiausiai 6 mėn. be jokių problemų.“

Produkto licencijavimo iššūkiai

Kažkada paspirtukai gal ir buvo paprastas dalykas, tačiau seniai taip nebėra, kadangi tai yra transporto sistemoje dalyvaujanti priemonė, todėl atitinkamai ir reglamentuojama. Europinis standaras „LST EN 14619:2005 Riedučių sporto įranga. Paspirtukai. Saugos reikalavimai ir bandymo metodai“ 2015 metais buvo atnaujintas, pamačius, kaip plinta paspirtukų epidemija.

„Testai yra gana sunkūs, juos atlikti iš tikrųjų yra ką veikti“, – sako Ignas. Anot jo, dizaineris sukuria gražų daiktą, inžinierius jį „sugadina“, padarydamas jį pagaminamą. Licencijuotojai dar labiau pagadina, nes jie paima du produktus, juos iš esmės sulaužo ir pasako, kur yra silpnosios vietos, kurias dar reikia patobulinti iš inžinierinės pusės. Tada tas daiktas arba pastambėja, arba atsiranda nauji mazgai ar kitokie sprendimai, kad gaminys galėtų išlaikyti daugiau – iš esmės, kalbama apie mechanines apkrovas.

Tokius atsparumo, kinematinius ir kitus mechaninius testus padeda virtualioje erdvėje atlikti „SOLIDWORKS Simulation“, kuris yra į SOLIDWORKS integruotas kompleksinis inžinerinės analizės sprendimas. Šia integruoto projektavimo ir analizės technologiją dizaineriai ir konstruktoriai naudoja, kad įmonės, neaukodamos kokybės ar našumo bei patirdamos mažiau išlaidų laboratoriniams eksperimentams, galėtų greičiau pateikti savo produktus į rinką.

Ignas apgailestauja, kad SOLIDWORKS korporacijos parama startuoliams apima bazinę 3D modeliavimo programą ir nesuteikia prieigos prie „SOLIDWORKS Simulation“. Neturint šio įrankio, tenka suktis kaip išmanai, pavyzdžiui, kalbamasi su pažįstamais suomiais, kad jie skaičiavimus atliktų jų turima programine įranga.

Šiaip ar taip, pasak vieno žinomiausių Lietuvos startuolininkų Igno Survilos, dabar visi „Unicorn“ elektrinio paspirtuko brėžiniai paruošti, „darome vidinę higieną, taisome įvairias klaidas ir laukiame, kada galėsime startuoti su pilotine gamyba – bet tik po to, kai užsidarysime investicinį raundą.“

Tuo tarpu „Unicorn“ pastarajame nacionaliniame konkurse „Geras dizainas“ laimėjo Inovatyviausio dizaino prizą ir trečią vietą kategorijoje „Vizualinis identitetas“. Pažymėta, kad jis iš kitų paspirtukų išsiskiria ne tik unikaliu dizainu, bet ir funkcionalumu – ant papildomo laiptelio galima vežti pirkinius, krovinių dėžutes ar net vaiką.

***

Per šią nuorodą antrepreneriai ir startuoliai gali kreiptis SOLIDWORKS paramos –

https://www.solidworks.com/solution/business-segments/entrepreneurs-startups

„SOLIDWORKS Corporation“ įkurta 1993 m. JAV, nuo 1997 m. ją valdo Prancūzijos koncernas „Dassault Systèmes“. Nuo 1981 m. veikiantis „Dassault Systèmes“ per daugelį įsigijimų yra tapęs vienu pagrindinių 3D modeliavimo, 3D simuliacijų ir produkto gyvavimo ciklo (PLM) programinės įrangos tiekėjų pasaulyje.

Vilniaus inovacijų bendrovė „IN RE“ yra „Dassault Systemes SOLIDWORKS Corporation“ įgaliotas techninio palaikymo ir mokymo centras Lietuvoje.

 

 

Parašykite komentarą